سهم ما از بازارهای بین‌المللی در خطر است :: کافه معدن

کافه معدن

خبرگزاری حوزه معدن

سهم ما از بازارهای بین‌المللی در خطر است

  • ۱۹

مهندس زینلی فعال حوزه معدن و صنایع معدنی در این خصوص به خبرنگار کافه معدن گفت: صنعت مس یکی از صنایع مهم در بخش صنایع معدنی کشور است که در بحث صادرات معدن و صنایع معدنی همیشه جایگاه اول را از آن خود کرده است اما فعالان این حوزه سال 1402 را با مشکلات زیادی به پایان رساندند مشکلاتی که عمدتا فعالیت معادن کوچک و متوسط مقیاس مس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وضع عوارض صادراتی در این سال یکی از چالش‌هایی بود که فعالان مسی با آن مواجه بودند. به گفته سید حجت زینلی عضو هیئت مدیره انجمن مس ایران فعالان این بخش نه تنها در بحث صادرات بلکه در بازار داخلی نیز با مشکلات زیادی مواجه هستند. مهندس زینلی بیان کرد: یکی از چالش‌های اصلی حوزه بحث عوارض صادراتی بود که با صدور مصوبه وضع عوارض صادراتی از سوی دولت پیگیری‌هایی در دستور کار قرار گرفت و در 23 مرداد با دستور موقت دیوان عدالت اداری این حکم جهت بررسی‌های بعدی متوقف شد. به گفته وی اما در آبان ماه مجدد این دستور لغو شد و عوارض به مسیر اجرا برگشت که فعالان بخش معدن با نگرانی‌هایی مواجه بودند. نهایتا در اواسط اسفند ماه این مصوبه برای اجرا به گمرک‌ها ابلاغ شد. در این مصوبه عوارض صادراتی کنسانتره مس از 0.5 درصد به 10 درصد افزایش یافت که نشان این است تدبیر لازم وجود ندارد. دولت باید از فعالان بخش خصوصی نظرخواهی کند تا شاهد آسیب زدن به بخش‌های اقتصادی نباشیم. از طرفی صادرکنندگان موظف‌اند ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ به‌ مراتب پایین‌تری نسبت به بازار آزاد و به نرخ نیمایی در سامانه مربوطه عرضه نمایند. باید اذعان کرد که راه تنفس تولیدکننده بسته است و در چنین شرایطی صنایع یا به تعطیلی و توقف تولید می‌رسند یا در مرز روزمرگی و گذران شرایط فعالیت خواهند کرد. وی اظهار کرد: برای حضور در عرصه بین‌الملل باید سالیان زیاد تلاش کرد و بازارسازی صورت بگیرد. مهندس زینلی معتقد است زمانی که در عرصه بین‌الملل با افراد مختلف مذاکره می‌کنیم و متوجه می‌شوند ایران فروشنده محصول است رغبتی به معامله ندارند که ناشی از مصوباتی است که بر این موضوع اثرگذار است. حال یک فعال بخش تولید در شرایط تحریمی بازارسازی و مشتری پیدا می‌کند اما به ناگاه عوارض صادراتی وضع می‌شود و بازار از بین می‌رود؛ متاسفانه چنین موضوعاتی صادرات را عقیم کرده است.

http://cafemaadan.ir/1403/02/05/MC0232

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.

مطالب پیشنهادی

تماس با پایگاه

  • پست الکترونیک: minecafe.ir@yahoo.com
  • تلفن دفتر مرکزی: 02177324436
  • فکس دبیرخانه خبرگزاری: 02177784176
  • تلفن همراه مدیر مسئول: 09121341857
  • تلفن همراه روابط عمومی: 09201341857
  • شعبه شرق: تهران‌پارس، فلکه دوم، بلوار جشنواره، خیابان اسفندانی، کوچه کارون، پلاک 3، طبقه دوم، کدپستی 1654896511
  • شعبه شمال: حکیمیه، فاز سه، بلوار گل‌ها، خیابان دانش، کوچه دانش سه، پلاک 28، طبقه سوم، کدپستی 1659718574

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم.